مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتار شهروندی سازمانی | academy | 5072

سلام و عرض ادب فراوان خدمت شما پژوهشگر عزیز و دوستدار علم. نام محصول دانلود: مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتار شهروندی سازمانی | رده محصول: روانشناسی و علوم تربیتی | آیدی فایل: 5072 | برچسب های فایل: مبانی نظری ; پیشینه تحقیق ; رفتار شهروندی سازمانی در هنگام پرداخت از هر کدام از درگاه های بانک توجه داشته باشید از همه کارت های عضو شتاب پرداخت میسر است و محدودیتی وجود ندارد.

بسيار نازك و بدن نما پوشيده مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتار شهروندی سازمانی است و با وجود اين كه مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتار شهروندی سازمانی زنگ خطر را توي سر خودش مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتار شهروندی سازمانی مي شنود، همچنان اصرار مي ورزد مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتار شهروندی سازمانی كه همسرش اشتباه مي كرده و مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتار شهروندی سازمانی اينكه حق با خود اوست، چند مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتار شهروندی سازمانی دقيقه طول نمي كشد كه زنگ

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتار شهروندی سازمانی

ارتباط با ما

... دانلود ...

عنوان محصول: مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتار شهروندی سازمانی

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

رفتار شهروندی سازمانی

مفهوم رفتار شهروندی سازمانی اولین بار توسط اورگان و همکاران وی در سال ( ۱۹۸۳ ) مطرح گردید. تحقیقات اولیه ای که در زمینه رفتار شهروندی سازمانی انجام گرفت بیش­تر برای شناسایی مسئولیت­ها و یا رفتارهایی بود که کارکنان در سازمان داشتند، اما اغلب آنها نادیده گرفته می‌شد. این رفتارها با وجود این که در ارزیابی­های سنتی عملکرد شغلی به طور ناقص اندازه گیری می‌شدند و یا حتی گاهی اوقات مورد غفلت قرار می‌گرفتند، اما در بهبود اثربخشی سازمانی مؤثر بودند ( بینستوک[1] و همکاران، 2003). محققان سازمانی این اعمال را که در محل کار اتفاق می‌افتد، این گونه تعریف می‌کنند:

رفتار شهروندی سازمانی عبارت است از «مجموعه­ای از رفتارهای داوطلبانه و اختیاری که بخشی از وظایف رسمی فرد نیستند، اما با این وجود توسط وی انجام و باعث بهبود مؤثر وظایف و نقش­های سازمان می­شوند.»( اپلباوم[2]، 2004).

بولینو، ترنلی و بلودگود[3](2002) رفتار شهروندی سازمانی را به عنوان میل و انگیزه کارکنان در فراتر رفتن از الزامات رسمی شغل به منظور یاری کردن یکدیگر، همسو کردن منافع فردی با منافع سازمانی و داشتن علاقه ای واقعی نسبت به فعالیت­ها و مأموریت­های کلی سازمان تعریف کرده اند. آنان بر این عقیده هستند که رفتارهای شهروندی به طور کلی دارای دو خصیصه عمومی هستند: اولاً آنها به طور مستقیم قابل تقویت نیستند (به عنوان مثال، نیازی نیست که آنها از جنبه فنی بخشی از شغل یک فرد باشند) و ثانیاً آنها ناشی از تلاش­های ویژه و فوق العاده­ای هستند که سازمان به منظور دستیابی به موفقیت، از کارکنانش انتظار دارد( کورکماز و ارپکل[4]، 2009).

همچنین اورگان، پودساکوف و مکینزی رفتار شهروندی سازمانی را به عنوان رفتارهای فردی و داوطلبانه كه باعث ارتقای اثر بخشی و كارایی عملكرد سازمان می‌شود، اما مستقیماً به وسیله سیستم های رسمی سازمان به آن پاداش داده نمی شود، تعریف می‌کنند( هال[5]، 209).

2ـ1ـ2ـ ویژگی های کلیدی رفتار شهروندی

نوعی رفتار است فراتر از آنچه برای کارکنان سازمان به طور رسمی تشریح گردیده است

رفتاری است که به صورت اختیاری و بر اساس علایق فردی می باشد

رفتاری است که به طور مستقیم پاداشی به دنبال ندارد و یا از طریق ساختار رسمی سازمانی مورد قدردانی قرار نمی گیرد

رفتاری است که برای عملکرد سازمان و موفقیت عملیات سازمان خیلی مهم است. (مستبصری و نجابی ،1387، رضایی کلید بری و باقر سلیمی ،1387، اسلامی،1387 )

تحقیقات صورت گرفته در زمینه رفتارهای شهروندی سازمانی عمدتاً بر سه نوع می باشند : گروهی از تحقیقات بر پیش بینی عوامل ایجاد کننده رفتارهای شهروندی سازمانی متمرکز بوده اند.

در این زمینه عواملی از قبیل رضایت شغلی، تعهد سازمانی، هویت سازمانی، عدالت سازمانی، اعتماد، انواع رهبری، رابطه رهبر و پیرو به عنوان عوامل ایجاد کننده رفتارهای شهروندی سازمانی مطرح شده است.

از سوی دیگر، برخی تحقیقات بر پیامدهای رفتارهای شهروندی سازمانی متمرکز بوده اند، در این زمینه عواملی از قبیل عملکرد سازمان، اثربخشی سازمانی، موفقیت سازمانی، رضایت مشتری، وفاداری مشتری و سرمایه اجتماعی مطرح شده است.

گروهی از تحقیقات نیز منحصراً بر روی مفهوم رفتارهای شهروندی سازمانی متمرکز بوده اند و تلاش کرده اند تعریف جدیدی از آن داشته باشند، ابعاد آن را مشخص کنند و یا با کمک روش تحلیل عاملی مقیاس های استانداردی برای سنجش این مفهوم ایجاد کنند . (مستبصری و نجابی،1387؛ رضایی کلید بری و باقر سلیمی،1387)

2ـ1ـ3ـ عناصر رفتار شهروندی

عناصر کلیدی رفتار شهروندی سازمانی عبارتند از :

1. نوعی رفتار است که فراتر از آنچه که برای کارکنان سازمان به طور رسمی تشریح گردیده است؛

2. نوعی از رفتار است که به صورت اختیاری و بر اساس اراده فردی می‌باشد؛

3. رفتاری است که به طور مستقیم پاداشی به دنبال نداشته و یا از طریق ساختار رسمی سازمانی مورد قدردانی قرار نمی گیرد؛

4. رفتاری است که برای اثر بخشی و کارایی عملکرد سازمان و موفقیت عملیات آن خیلی مهم است( کاسترو[6] و همکاران، 2004).

با توجه به تعاریف ارائه شده، از انسان به عنوان شهروند سازمانی انتظارات خاصی وجود دارد. این توقع وجود دارد كه رفتار كارمند طوری باشد كه بیش از الزامات نقش و فراتر از وظایف رسمی در خدمت اهداف سازمان فعالیت كند. بر مبنای بررسی­های محققان از رفتار شهروندی از جهت عملی و تئوریك، نتیجه گرفته اند رفتارهای شهروندی نوعاً از نگرش مثبت شغلی، ویژگی‌های وظیفه ای و رفتارهای رهبری ناشی می­شوند. بنابراین، تحقیقات پیشین نشان می‌دهند افراد احتمالاً وقتی از شغل خود راضی باشند، و وقتی كه به آنها وظایفی واگذار گردد كه به خودی خود رضایت بخش هستند، یا وقتی كه آنها رهبرانی حمایت كننده و الهام بخش دارند، خیلی بیش از الزامات رسمی شغلی شان كار می‌كنند( بولاینو و تورنلی[7]، 2003).

گراهام[8]با به كار بردن دیدگاه تئوریكی خود كه مبتنی بر فلسفه سیاسی و تئوری مدرن علوم سیاسی بود، مطرح می‌كند كه ما سه نوع رفتار شهروندی داریم:

« اطاعت » ؛ این واژه میل كاركنان به پذیرش و پیروی كردن از قوانین، مقررات و رویه های سازمانی را توصیف می‌كند.

« وفاداری » ؛ میل كاركنان به فداكاری و قربانی كردن منافع شخصی در راه منافع سازمانی و حمایت و دفاع از سازمان را توضیح می‌دهد.

« مشاركت » ؛ میل كاركنان به درگیر شدن فعال در همه ابعاد زندگی سازمانی را توصیف می‌كند. وان داینی، گراهام و داین سچ[9] در كار تجربی نشان دادند مشاركت به طور واقعی سه شكل دارد :

الف) مشاركت اجتماعی: این بعد از مشاركت درگیر بودن فعال كاركنان در امور شركت و مشاركت در فعالیت­های اجتماعی در سازمان را توصیف می‌كند (مثل حضور در جلسات غیر اجباری و محترم شمردن مسائل سازمانی و پا به پای آن حركت كردن).

ب) مشاركت حمایتی: این بعد از مشاركت به میل كاركنان برای حضوری مؤثر و پر رنگ در مباحث و جلسات سازمانی به منظور بهبود سازمان از طریق پیشنهاد دادن، ابداع و همچنین تشویق كاركنان به بیان آزادانه عقائدشان می‌پردازد.

[1] - Bienstock et al

[2] -Appelbaum

[3] - Bvlenv Trnly & Bludgvd

[4] - Korkmaz&Arpacı

[5] - Hall

[6] - Castro et al

[7] - Bolino & turnley

[8] - Graham

[9] - Van Dyne Graham & Dienesch

👇محصولات مشابه با مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتار شهروندی سازمانی👇

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اثر كیفیت زندگی كاری و رفتار شهروندی سازمانی بر اثربخشی سازمانی مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع رفتار شهروندی سازمانی پیشینه تحقیق و مبانی نظری درباره رفتار شهروندی سازمانی مبانی نظری و پیشینه پژوهش درباره ی رفتار شهروندی سازمانی مبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق شهروندی سازمانی 8 مقاله معتبر علمی بابت پیشینه و ادبیات تحقیق رفتار شهروندی سازمانی پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی مبانی نظری رفتار شهروندی

👇محصولات تصادفی👇

نمونه قرارداد مشاركت مدنی خصوصی معاهدات بین المللی در اسلام پاسخ های تشریحی سوالات کارشناسی ارشد تئوری های مدیریت مجموعه مدیریت سال 93 همراه با ذکر منبع و صفحه مربوط به طرح سوال جواب تمرینات Touchstone Workbook 1 کتاب کامل آموزش تصویری ورد (Word 2010) دانلود پیشینه تحقیق و مبانی نظری تاثیر ماهواره بر خانواده و جامعه تعیین رابطه رضایت زناشویی مادران وعزت نفس دختران شان دانلود پاورپوینت آموزش انواع خرچنگ با اسامی علمی و مشخصات هر خانواده گزارش کاراموزی دستگاههای اسپان باند ومنسوجات بی بافت دانلود پاورپوینت بررسی سبک معماری یونان اصول حسابداری در شركتها و ادارات مختلف چارچوب مبانی نظری و فصل دوم تحقیق خواندن و مطالعه پژوهش مهندسی نرم افزار تجزیه و تحلیل سامانه اساتید دانشگاه دانلود تحقیق تایر و چرخ 18ص.DOC دانلود تحقیق پژوهش فرآیند های ماشین كاری غیرمرسوم 11ص

👇کلمات کلیدی👇

مبانی نظری ; پیشینه تحقیق ; رفتار شهروندی سازمانی